Tuesday, May 25, 2010

Lyckat halvmaraton i sydeuropeisk värme



Söndagen den 23:e maj inträffade det som vi alla väntat på sen vinter-OS i Vancouver: Tivoli-Lauf här i Aachen.

Jag anmälde mig till loppet på torsdagskvällen - sent eftersom jag under en längre tid (läs: en vecka) lidit av en sjukdom (läs: förkylning).

Kring klockan 15:30 började jag och Per vår färd till "Tivoli" som är Alemannia Aachens nya hemmaarena.

Startskottet brann av klockan 17:00 och tre varv kring en halvjobbig bana var att vänta. Per ställde sig på en extremt strategisk plats så att jag hade tillgång till min specialpreparerade energidryck två gånger per varv! Detta var ovärdeligt och avgörande för en eventuell framgång.

Varv 1
Springer på och som vanligt: alldeles för snabbt. Känner mjölksyra i benen efter 4 kilometer och har dålig kontakt med musklerna. Denna känsla släpper efter en säkert 1.5 kilomer lång nerförsbacke.

Varv 2
Känner mig ganska stark men det är otroligt varmt och jag är lite yr. En slurk av energidryck vid "vattenstationen Per" resulterar i en socker och vatten topp och jag är starkare än aldrig förr... i 400 meter. Sen kommer stigning nummer två.

Nu är det jobbigt och jag börjar titta på kilometerskyltarna. Jag tänker i procent och jämför med andra lopp och löparrundor. Det här ska gå att fixa!

Varv 3
Kring 7 kilometer kvar och nu försöker jag tänka så lite som möjligt och låter benen jobba autonomt. När jag nått toppen av den värsta stigningen, trycker jag i mig vatten och tar en svamp och klämmer ut vatten över hjässan och trycker upp svampen i armhålorna för att svalka mig lite. Det är 3 kilometer kvar - ungefär 12 minuters ansträning och jag börjar gasa på i den långa nerförsbacken.

Jag tar rygg på en kille som ser rätt så stark ut och springer om honom när det är en kilometer kvar. Han flåsar mig i nacken och jag lägger i sista växeln när jag ser målfållan Han kräks mentalt och jag piskar honom med hela 3 sekunder.

Resultat
Plats 10 av 254
Tid 1h 29min 53sek

Jag är otroligt nöjd men jag skulle aldrig klarat att springa under 1h30min utan Pers hjälp!




3 comments:

  1. Gött lill-Jan, man kan se att du är schlank und rank! dyker det upp någon ny euregio-weltmeisterschaft extravaganza snart också? Då får ni ställa upp och klå upp andyconda en gång för alla!

    ReplyDelete
  2. WOW vilket resultat!!!!! Grattis min Volmari Iso-Hollo (googla honom!) Mormor brukar kalla dig med det namnet. Jag kallar dig för Blond Bolt!

    Idag ska jag åka till hufvudstaden och gosa med barnbarnen... Missar visst dig med ett par dagar?

    Kramar!

    ReplyDelete
  3. roligt och roligt... han kom ju bara tia..

    ReplyDelete