Saturday, March 20, 2010

Ett meddelande till er som fortfarande läser...

I brist på rumsrena och intressanta anekdoter från Robespierres och Lill-Jans liv värda att skriva ned på denna blogg har nu jag, Pers bror Ulf, ombetts krönikera min blixtvisit i Aachen.



Tänk er en man i en tigerkostym. Eller en tiger i en manskostym (visas ej på bilden). Det är uppenbart att inte ens den mest amatörmässiga tigerskådaren bryr sig! Och det är här min upplevelse i Aachen under sportlovet 2010 kommer in i bilden.

Om du börjar tröttna på att läsa vid det här laget ber jag dig vänligen fortsätta, om inte för barnen i Afrika så för tigrarnas skull!

Und das Story Beginnt...
Jag landade på flygplatsen i Köln vid tolvsnåret på onsdagen. Våren låg i luften, fåglar kvittrade. Jag hade för första gången sedan curlingskandalen i vinterspelen i Vancouver kunnat förmå mig att äta igen.
Efter att ha hämtat ut mitt bagage tog jag tåget till Aachen via Köln, och fick under tågbytet en glimt av kölnerdomen. Det är förutom att kölnerdomen tog 632 år att färdigställa värt att nämna att stavningsprogrammet inte vill erkänna kölnerdomen som ord, istället föreslås "könssjukdomen" (vill bara understryka att jag INTE fick en skymt av den!!).
När jag kom fram möttes jag av Per, och gentleman som han var hjälpte han mig med väskorna till ateljévåningen på Moltkestrasse. Efter ett stärkande mellanmål bestående av kvarg och frukt gick vi ut på stan för att möta upp Johan som var hos frissan.
Jag önskar att jag hade haft kameran med mig, men ni får tro på mig när jag säger att Johan var stiligast i stan när vi mötte honom där han gick längs Antoniastrasse med eftermiddagssolen i ansiktet (som trots årstiden var ganska solbränt, kan det ha varit brunkräm?), med sitt ondulerade hårsvall fläktande i vinden och ett brett leende som fullkomligt skrek Pepsodent!

Dagen därpå gjorde jag och Johan stan till fots medan Per gjorde sin tenta. Efter att Per överträffat förväntningarna och spikat provet drog vi till favoritkebabhaket för en segerfest á la döner. Kebaben var utan tvekan den bästa kebaben jag någonsin satt tänderna i, och efter måltiden kände vi oss alla satisfierade.
Det dröjde dock inte länge förrän segerns sötma förvandlades till en sur, jäsande, vridande känsla i magen. Jag förmodar att de som fortfarande läser är persontypen som faktiskt hört (och kanske gått på) "råttan i pizzan"-myten...

Låt mig förtälja en uppdaterad och betydligt mer sanningspräglad version på historien.

Kebabbrödet på golvet
Det var en frisk vårdag i det soliga Aachen. På Mr. Kebap satt tre svenskar som just inmundigat ett riktigt skrovmål och lyckligt ovetande om vad som komma skulle. Den ene reste sig och gick fram till disken för att betala notan. Han hann dock inte mer än öppna plånboken förrän det hemska hände. Inom loppet av en tiondels sekund lyckades dönertysken tappa ett av kebabbröden på golvet och helt sonika plocka upp det igen. Det hemska var att han inte gjorde det som vilken sinnesfrisk människa som helst skulle gjort, dvs. slängt brödet! Nej, nej, helt ogenerat fortsatte han fylla brödet med kebab!!!

Efterdyningarna blev att den betalande svensken (jag i fallet) senare på kvällen insjuknade i någon form av fläcktyfus, och vips så var resten av resan förstörd!

Jag kommer aldrig glömma det hemska som hände i Aachen 2010, och jag kommer inte heller vila förrän kebabterroristen är bakom lås och bom! Jag bifogar här en länk med en fantombild på förövaren och ber allmänheten ringa Interpol om ni ser denna man: http://www.basookaboys.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/03/hairy_man_copy.jpg

Jag vill härmed tacka alla som var naiva nog att fortsätta läsa i hopp om att det skulle komma något vettigt över huvud taget, men oavsett hur gärna jag vill fortsätta skriva kan jag inte avvara mer av min dyrbara tid denna lördagsafton!

Sist men inte minst ber jag er läsare skänka en tanke till de krigsdrabbade i Haiti, de faller nämligen lätt i glömska i dessa tider när naturkatastroferna avlöser varandra!

Auf wieder hören! / Uffe

2 comments:

  1. Det var då skönt att få höra en annan vinkling på Aachen än den Die 'ingeSchneende' Studenten har underhållit(!) oss med. Saknar dock bildbevis på att gästskrivaren verkligen varit på plats och inte bara är en remote spökskrivare.
    Vi inser också att vi ska akta oss för kebab'er när vi kommer till Aachen.

    ReplyDelete
  2. jag kan inte sluta tänka på en tiger i manskostym!

    ReplyDelete